Social Media Management

Meer dan de helft van de Belgen maakt actief gebruik van social media om in contact te blijven met familie, vrienden en kennissen.

Ook als bedrijf is sociale media een uitgelezen kanaal om in contact te komen met je klanten en op een heel directe en vertrouwde manier me je klanten te communiceren.

Welke social media kanalen zijn voor jouw bedrijf het meest geschikt?

Het aanbod social media is de dag van vandaag dermate groot dat men soms door het bos de bomen niet meer ziet. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Google+, … Van de meeste heb je waarschijnlijk wel al eens gehoord maar welke van deze social media kanalen kan je nu best aanwenden om jouw bedrijf extra in de verf te zetten. Niet elk social media kanaal is even geschikt voor elk type bedrijf. Afhankelijk van jouw doelpubliek en jouw vooropgestelde KPI’s (betere directe communicatie met jouw klanten, nieuw klanten aantrekken,… Bij Creatum bekijken we samen met jou wat jouw doelstellingen zijn en hoe we die het best kunnen realiseren.  

Hoe gaan we te werk

Goed social media beheer is zoveel meer dan het volgen van enkele regeltjes.

Als je op zowat eender welk forum gaat kijken zal je een aantal regeltjes (do’s and dont’s) rond sociale media. Het meest voorkomende is: post elke dag! 

Hoewel de regel op zich wel klopt moet je hier een heel belangrijke kanttekening bij maken: de inhoud van je bericht is nog belangrijker dan het aantal keren je post. Want draai het of keer het zoals je wil… weinig relevante posts zijn slecht scorende posts en slecht scorende posts zijn gewoon slechte posts.

Vooral bij Facebook is dat het geval. De Facebook tijdlijn is namelijk opgebouwd rond algoritmen die bepalen wat er (al dan niet bovenaan) te zien is op de tijdlijn. Facebook doet er namelijk alles aan om zijn gebruikers de meest relevante info mee te geven op zijn of haar tijdlijn. Dan merk je ook zelf. Als iemand een belangrijke boodschap heeft geplaatst (geboorte, verloving, huwelijk, …) dan krijgt dat bericht traditionele veel opmerkingen en/of delingen en wordt het daarom door Facebook aanzien als belangrijk en zal ook jij het bovenaan jouw tijdlijn zien. Een bericht waar weinig of geen reactie zal dus sneller door Facebook worden verdrongen waardoor heel veel van jouw volgers het bericht zelfs helemaal niet te zien zullen krijgen. 

Het tijdstip van een bericht te plaatsen is ook een belangrijk aspect. Als je een post plaatst als er bijna niemand van jouw volgers on-line is dan is de kans al heel wat kleiner dat er snel reactie op komt en je dus (alweer) niet verschijnt als de gebruikers hun Facebook raadplegen. 

Wat kan Creatum voor jou doen?

  • We overlopen wat welke sociale media je nu reeds gebruikt, welke nog bij te nemen en misschien ook wel welke te elimineren
  • We maken een concurrentieanalyse en stellen KPI’s op om zo de evolutie van je social media beheer te meten
  • We maken, indien je dat wenst, posts op voor jou
  • We nemen, indien je dat wenst, het volledig beheer van je sociale media kanalen van je over

Neem contact met ons op:

Creatum. Alle rechten voorbehouden.